Kapsalon ‘anders’

Written by GeekeBohms

Sinds ik mijn suiker heb moeten testen voor de zwangerschap is eigenlijk direct het eten laten bezorgen of afhalen op stop gezet.

Uiteraard is dat niet perse een slecht ding, maar bepaalde dingen mis ik wel. Vooral het feit dat ik het niet mág eten maakt het erg lastig.

Het enige dat er op zit is zelf een variant verzinnen. En jawel, sinds de wortelfrietjes van Jerry een poosje terug, zie ik geen enkele reden om het niet op andere manieren te gebruiken!

Ben je nu niet zo dol op wortel, dan kun je natuurlijk ook zoete aardappel gebruiken – Deze zijn qua koolhydraten en calorieën niet heel erg van elkaar verschillend, alleen bevat zoete aardappel meer ‘langzame’ koolhydraten waardoor je langer vol zit!

Met groenten als frietjes en een huisgemaakte knoflooksaus is het nog best een beetje spannend, maar ik durf te wedden dat als jij deze maaltijd voor je neus hebt staan, je hem binnen de kortste keren achter je kiezen hebt. En als je durft te zeggen dat je het niet net zo lekker vond als van de shoarmaboer, dan lieg je.

Het is lastig om een kapsalon fotogeniek te maken. Het is nou eenmaal een bij elkaar geraapt zooitje. Maar het feit dat je de gesmolten kaas kunt zien en ook ziet dat het overladen is met saus, moet genoeg overtuiging zijn. Laat je weten wat je er van vond?

Ingrediënten
(2 personen – 60 minuten)

– 500 gram wortels
– 2 eetlepels olijfolie
– 2 eetlepels bloem
– 300 gram kipfilet
– 100 gram geraspte kaas
– 1/2 ui
– 6 cherry tomaatjes
– IJsbergsla
– 100 gram Griekse yoghurt
– 1 teentje knoflook
– Bieslook
– Citroensap
– Cajunkruiden
– Shoarmakruiden
– Eventueel Sriracha saus 

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Schil de wortels en snijd ze in reepjes zoals je graag je frietjes hebt en doe ze in een kom.

2. Voeg een eetlepel olijfolie, de eetlepels bloem, peper, zout en cajunkruiden naar smaak toe aan de wortels en mix alles goed door elkaar tot alles goed bedekt is. 

3. Beleg een bakplaat met bakpapier en verdeel de wortelfrietjes hier netjes over, zorg dat ze niet op elkaar liggen en bak ze eerst 25 minuten in de oven.

4. Snijd de kipfilet in dunne stukjes, doe ze in een kom en voeg hier de laatste eetlepel olijfolie en naar smaak peper, zout en shoarmakruiden aan toe. Mix tot alles goed gemengd is. Beleg nog een bakplaat met bakpapier en verdeel hier de kip over.

5. Als de wortelfrietjes er 25 minuten in hebben gezeten, verplaats ze dan naar bovenin de oven en doe dan de kipfilet er onder. Bak alles nog eens 10 minuten.

6. Snijd nu de tomaatjes, ui en ijsbergsla in stukjes. 

7. Maak een knoflooksaus van de yoghurt door de knoflook er boven uit te persen. Voeg dan wat bieslook, peper, zout en een scheutje citroensap toe en mix alles door elkaar. Proef of je de saus lekker vind of dat er nog iets bij moet (misschien een snufje suiker).

8. Haal de kip en friet uit de oven. Schep de friet in een ovenschaal en schep hier de kipshoarma bovenop. Beleg het geheel met de geraspte kaas en doe het nog 5 minuten in de oven om de kaas te smelten.

9. Beleg het geheel met de ijsbergsla, tomaat en ui. Maak het af met de zelfgemaakte knoflooksaus en als je er van houd, een flinke schep Sriracha saus! 

OVERIG: Één portie bevat meer dan 250 gram groenten per persoon, 650 calorieën en 40 gram koolhydraten. 

print

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *