Ontbijt quiche met spinazie

Written by GeekeBohms

Het was origineel het plan om deze quiche als avond-eten te gebruiken, maar na nader onderzoek (of terwijl het berekenen van de voedingswaarden) vond ik dat de verhoudingen qua porties, calorieën en groenten niet aansloten bij wat ik prettig vind om te eten als diner.

Daar verwacht ik namelijk minimaal 150 gram groenten – het liefst nog veel meer. Één portie quiche bevat namelijk zo’n 50 gram groenten. Naar mijn standaard flink wat minder groenten dus.

Maar, de quiche was zo ontzettend lekker dat ik besloot dat het een heerlijke mogelijkheid is om als ontbijt te eten. Of lunch, wat jij wilt natuurlijk. Op die manier kun je in de avond minder groenten eten, of jezelf een lekkere boost geven!

Koolhydraatarm, dat ook nog eens. Vul het eventueel aan met een bakje vers fruit en/of yoghurt als je niet verzadigd bent, maar heel eerlijk vult een puntje prima.

Dat ziet er toch héérlijk uit? Je kunt natuurlijk heel makkelijk de saucijs weg laten of het vervangen door een vleesvervanger als je liever geen vlees gebruikt. Hoewel ik mijn ontbijtje liever zoet heb, zou ik geen nee zeggen tegen een stuk van deze quiche zo af en toe!

Ingrediënten
(6 personen – 60 minuten)

– 300 gram spinazie
– 200 gram creme fraîche 
– Verse bieslook
– 2 rundersaucijsen 
– 275 gram bladerdeeg (6 velletjes)
– 6 eieren
– 3 lente uitjes
– 100 gram geraspte kaas

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 200 graden en vet een quichevorm in met bakspray of boter. 

2. Kluts de eieren met de creme fraîche, flink wat peper en zout en de bieslook. Laat even staan.

2. Haal het rundervlees uit hun velletje en bak het vleesmengsel rul in een hete koekenpan, voeg eventueel nog wat peper en/of zout toe. Voeg dan de verse spinazie toe en bak alles tot het vlees gaar is en de spinazie is geslonken. Schep alles in een vergiet en laat het wat afkoelen en het vet afdruipen.

3. Bekleed de quichevorm met de bladerdeeg tot alles helemaal bedekt is (ik hield een blaadje over) en prik gaatjes in de bodem. 

4. Schep het gehakt en spinazie mengsel op de quichebodem. Snijd de lente ui in ringetjes en leg deze bovenop het gehaktmengsel. Doe hier de geraspte kaas bovenop. Giet vervolgens het ei-mengsel er bovenop en zorg dat alles goed verdeeld is.

(5. Als je net als ik een blaadje bladerdeeg overhoud, snijd er dan reepjes van en verdeel deze bovenop de quiche. Het is geen enkel probleem als je geen bladerdeeg over hebt gehouden. Heb je meer over? Maak er een leuke creatie van!)

6. Doe de quiche in de oven voor 45 minuten en laat nog even afkoelen voor je het aansnijd.

OVERIG: Één portie bevat 475 calorieën en 20 gram koolhydraten. 
TIP: Je kunt de quiche gemakkelijk invriezen voor later, super fijn voor snelle ochtenden!

print

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *