Thai Fried Rice

Written by GeekeBohms

Het heeft even geduurd voor ik doorhad hoe je dit recept moet maken. En hoewel deze maaltijd natuurlijk gewoon het lekkerst smaakt in Thailand zelf, heeft Jerry besloten dat deze variant lekker en goed genoeg is om vaker op het weekmenu te zetten. En dat wil wat zeggen.

Het is dan ook niet echt moeilijk om te maken, het zijn alleen een aantal kleine handelingen, waardoor het ingewikkeld en moeilijk lijkt.

De rijst smaakt het beste als je deze een dag van te voren al gekookt hebt, omdat een droge rijstkorrel nou eenmaal lekkerder smaakt bij gebakken rijst. Maar lukt dit niet, kun je altijd de rijst na het koken goed ‘droogkoken’, zodat de rijstkorrel zo droog mogelijk is als je het gaat gebruiken.

Goed, genoeg gekletst. Kijk mee naar het recept en laat je mee toveren naar een moment in Thailand, waar je deze maaltijd op elke hoek van de straat kunt bestellen – met vlees, vis, kip of vegetarisch. Die keuze laat ik dan ook helemaal aan jou over!

Ingrediënten
(2 personen – 30 minuten)

– 100 gram zilvervliesrijst
– 200 gram (diepvries) doperwten
– 200 gram wortelen 
– 50 gram ui
– 50 gram lente ui
– 2 teentjes knoflook
– 100 gram kipblokjes
– 2 eitjes
– 1 kipfilet
– 2 eetlepels ketjap manis
– 2 eetlepels ketjap ajam
– 2 eetlepels vissaus

Bereiding
1. Kook de rijst volgens instructies op de verpakking. Het allerlekkerst is als je dit een dag vooraf doet. Heb je hier geen tijd voor? Zorg dan dat je de rijst goed ‘droogkookt’ als je het afgegoten hebt. Een droge rijstkorrel smaakt het lekkerst!

2. Snijd de ui en knoflook fijn en fruit deze tot glazig in een wokpan met wat olie. Breek de twee eieren in de pan en roer de eitjes door elkaar. Als de roerei klaar is, schep het dan uit de pan en leg even apart.

3. Snijd dan de wortelen en lente ui fijn en voeg deze samen met de doperwten en kipblokjes toe aan de wokpan met wat nieuwe olie Bak het allemaal op middelhoog vuur voor zo’n 15 minuten. Schep het af en toe om.

4. Snijd de kipfilet in blokjes en doe deze op een satéprikker. Breng op smaak met wat olijfolie en kruiden naar keuze (ik gebruikte curry kruiden).  Bak de spiesjes in een grilpan in ongeveer 10 minuten gaar.

5. Voeg de droge rijst en de roerei toe aan de gewokte groenten en voeg hier de ketjap en vissaus aan toe. Breng eventueel nog meer op smaak met wat peper en zout. 

EXTRA: Één portie bevat 550 calorieën en 65 gram koolhydraten. 

print

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *